Buku Gereja Katolik Diletak Di Sebelah Lilin
 

Penyataan Doktrin

Sebelum anda menyertai Sovereign Grace Singles, kami meminta anda menyemak Penyataan Doktrin berikut. Dengan mencentang kotak "Saya setuju dengan Pernyataan Doktrin" dan bergabung dengan SGS, anda menegaskan bahawa anda mempercayai pernyataan di bawah.

Apa yang kita maksudkan dengan "Reformed", "Evangelical" dan "Church" ...

Apa yang kita maksudkan dengan "Reformed"

Teologi Reformed mendapat namanya dari Reformasi Protestan abad keenam belas. Orang-orang yang percaya dalam tradisi Reformed menganggap sumbangan khusus orang-orang seperti Martin Luther, John Knox, dan khususnya John Calvin. Namun, teologi Reformed tidak "diciptakan" pada abad keenam belas. Aliran ortodoksi menjangkau sepanjang zaman, akhirnya menemukan sumbernya di hulu segala kebenaran, Kitab Suci itu sendiri. Teologi Reformed memberikan penekanan besar pada doktrin Tuhan, doktrin ini menjadi pusat keseluruhan teologinya. Artikel utama dan paling penting dari teologi kita adalah kedaulatan Tuhan. Kedaulatan bermaksud "peraturan" dan kedaulatan Tuhan bermaksud bahawa Tuhan memerintah ciptaan-Nya dengan kuasa dan kuasa mutlak. Dia menentukan apa yang akan berlaku, dan itu benar-benar berlaku. Tuhan tidak cemas, kecewa, atau dikalahkan oleh keadaan, oleh dosa, atau oleh pemberontakan makhluk-makhluk-Nya. Kedaulatannya juga mengawasi keselamatan manusia seperti yang ditunjukkan dalam doktrin rahmat. Doktrin rahmat secara historis telah diwakili oleh TULIP akrostik. Singkatnya, doktrin ini secara alkitabiah menerangkan peranan Tuhan dalam keselamatan manusia. Kerusakan total (T) menyatakan bahawa manusia sudah mati dalam dosa dan tidak mampu menjalankan iman tanpa pertama kali diperbarui oleh karya Roh Kudus yang berdaulat. Pemilihan tanpa syarat (U) merujuk kepada karya pilihan raya yang mulia oleh Tuhan di mana menurut keredhaan-Nya dan tidak berdasarkan pada apa yang telah dilakukan oleh manusia, umat pilihan dibawa untuk menyelamatkan iman dengan pekerjaan Roh Kudus. Penebusan terhad (L) bermaksud bahawa kematian Kristus, walaupun cukup untuk menyelamatkan semua orang, adalah berkesan untuk menyelamatkan umat pilihan. Dalam pengertian ini, semua orang yang penebusan itu dirancang untuk diselamatkan, akan diselamatkan. Rahmat yang tidak tertahankan (I) menunjuk pada panggilan Tuhan yang efektif adalah "operatif", bukan "kooperatif", di mana orang yang baru lahir bersedia untuk datang kepada Kristus dan berpegang kepada-Nya untuk penebusan mereka. Ketekunan orang-orang kudus (P) bermaksud bahawa mereka yang benar-benar tumbuh semula datang untuk menyelamatkan iman tidak akan kehilangan keselamatan mereka. Tuhan memelihara mereka dan akan menyelesaikan pekerjaan yang telah Dia mulakan. Kami tidak percaya teologi Reformed adalah sekte atau cabang agama Kristian, kami percaya seperti yang dikatakan oleh pendakwah London, Charles H. Spurgeon, teologi reformasi adalah sinonim untuk agama Kristian alkitabiah.
 

Apa yang kita maksudkan dengan "Evangelical"

Kata "evangelikal" berasal dari kata Yunani yang bermaksud "berita baik." Selama bertahun-tahun, ia mengenal pasti orang-orang percaya yang berpegang pada doktrin-doktrin Kristian yang asas (iaitu, Triniti, Ketuhanan Kristus, Kebangkitan & Penghakiman semua manusia, dll.). Namun, dalam perjalanan sejarah, kata-kata berubah. Pada zaman kita ini terjadi pada perkataan "evangelikal." Pada masa lalu, ia berfungsi sebagai ikatan perpaduan antara orang Kristian dari pelbagai tradisi gereja. Penginjilan sejarah adalah pengakuan. Artinya, ia menegaskan ortodoksi Kristian yang bersejarah seperti yang ditentukan oleh Akidah Rasul dan majlis ekumenis yang hebat pada milenium pertama sejarah Kristian seperti Majlis Nicea, Chalcedon, Constantinople, dan lain-lain. Penginjilan bersejarah juga berkongsi warisan bersama dalam "solas" Reformasi Protestan abad keenam belas. The "solas" (Latin untuk "hanya") menegaskan yang berikut: Sola Scriptura (Kitab Suci sahaja), Solus Christus (Kristus sahaja), Sola Gratia (Grace Alone), Sola Fide (Faith Alone), Soli Deo Gloria (Untuk Tuhan Kemuliaan sahaja). Ringkasnya, "sola" adalah teriakan para reformis. Kitab Suci adalah satu-satunya sumber wahyu ilahi. Kristus adalah satu-satunya sumber keselamatan kita melalui kehidupan-Nya yang tidak berdosa dan penebusan pengganti-Nya. Rahmat adalah satu-satunya sumber pembenaran dan pendamaian kita kepada Bapa. Iman adalah satu-satunya cara yang membolehkan kebenaran Kristus diberikan kepada kita. Dan yang terakhir, Kemuliaan Tuhan itu harus dikejar sebagai tujuan utama manusia dan tujuan hidup. Namun, hari ini, cahaya Reformasi telah redup dengan ketara. Konsekuensinya adalah bahawa kata "evangelikal" menjadi begitu inklusif sehingga kehilangan makna. Kerana krisis ini dan kerana kasih kita kepada Kristus, Injil-Nya, dan Gereja-Nya, kita berusaha untuk menegaskan kembali komitmen kita terhadap kebenaran-kebenaran pusat Reformasi dan penginjilan bersejarah. Kebenaran-kebenaran ini kami tegaskan bukan kerana peranan mereka dalam tradisi kami, tetapi kerana kami percaya bahawa mereka adalah inti dari Alkitab.
 

Apa yang kita maksudkan dengan "Gereja"

Perkataan alkitabiah untuk gereja bermaksud "mereka yang dipanggil." Oleh itu, gereja adalah perhimpunan atau perhimpunan umat pilihan, mereka yang dipanggil Tuhan dari dunia, dari dosa dan ke dalam keadaan rahmat. Setiap Hari Tuhan, gereja berkumpul untuk menyembah Tuhan. Soalan "Bagaimana Tuhan ingin disembah?" sangat penting. Sayangnya, pertanyaan ini sering menjadi "Bagaimana kita ingin menyembah Tuhan?" Hasilnya adalah layanan yang berpusatkan manusia berbanding dengan layanan yang berpusat pada Tuhan. Kehilangan pusat Tuhan dalam kehidupan gereja masa kini adalah perkara biasa dan menyesalkan. Kehilangan berpusatkan Tuhan inilah yang menyebabkan gereja mengubah ibadah menjadi hiburan, memberitakan Injil menjadi pemasaran, mempercayai teknik, kekudusan menjadi merasa baik tentang diri kita, dan kesetiaan menjadi sukses. Akibatnya, Tuhan, Kristus, dan Alkitab bermaksud terlalu kecil bagi kita dan bergantung pada kita. Tetapi Tuhan tidak wujud untuk memenuhi cita-cita manusia, keinginan, selera untuk dimakan, atau kepentingan rohani kita sendiri. Kita mesti menumpukan perhatian kepada Tuhan dalam ibadah kita, dan bukannya untuk memenuhi keperluan peribadi kita. Tuhan berkuasa dalam penyembahan; kita tidak. Keprihatinan kita harus kepada kerajaan Tuhan, bukan kerajaan, populariti atau kejayaan kita sendiri. Dengan pengertian inilah kita mendekati pagi Ahad dengan susunan pemujaan yang dipertimbangkan dengan teliti. Kami menyembah dengan ketakutan dan gemetar tetapi kami juga menyembah dengan gembira dan yakin. Bagaimanapun, tidak ada latihan duniawi lain yang lebih penting daripada penyembahan Tuhan yang Maha Tinggi. Oleh kerana kita tidak diminta untuk menyembah Tuhan secara terpisah antara satu sama lain, kita secara amnya menghendaki anda mematuhi salah satu piawaian Reformed (walaupun ada ruang untuk perselisihan dalam masalah kecil). Walaupun ini bukan piawaian yang salah, ia berguna dalam membantu orang memahami dari mana anda berasal, dan merupakan sebahagian daripada tradisi Reformed.
 

       Apa yang kita maksudkan dengan "TULIP"

Teologi Reformed menekankan Doktrin Rahmat, yang paling terkenal dengan akronim TULIP.

T bermaksud Total Depravity. Ini tidak bermaksud bahawa semua orang seburuk mungkin. Ini bermaksud bahawa semua manusia terpengaruh oleh dosa dalam setiap bidang pemikiran dan tingkah laku sehingga tidak ada yang keluar dari siapa pun selain rahmat Tuhan yang baru dapat menyenangkan Tuhan. Sejauh hubungan kita dengan Tuhan, kita semua hancur oleh dosa sehingga tidak ada yang dapat memahami jalan Tuhan atau Tuhan dengan betul. Kita juga tidak mencari Tuhan, kecuali Dia yang pertama bekerja di dalam kita untuk memimpin kita untuk melakukannya

U bermaksud Pilihan Raya Tanpa Syarat. Penekanan pada pemilihan mengganggu banyak orang, tetapi masalah yang mereka rasakan sebenarnya bukan dengan pemilihan; itu dengan kebejatan. Sekiranya orang-orang berdosa tidak berdaya dalam kebobrokan mereka seperti yang dinyatakan oleh Alkitab, mereka tidak dapat mengetahui dan tidak mahu mencari Tuhan, maka satu-satunya cara mereka dapat diselamatkan adalah agar Tuhan mengambil inisiatif untuk mengubah dan menyelamatkan mereka. Inilah maksud pilihan raya. Tuhan memilih untuk menyelamatkan orang-orang yang, selain dari pilihan dan tindakan berikutnya yang berkuasa, pasti akan binasa.

L bermaksud Pendamaian Terhad. Nama itu berpotensi menyesatkan, kerana sepertinya menunjukkan bahawa orang-orang yang dibaharui ingin entah bagaimana menyekat nilai kematian Kristus. Ini tidak berlaku. Nilai kematian Yesus tidak terbatas. Persoalannya adalah apakah tujuan kematian Kristus, dan apa yang Dia capai di dalamnya. Apakah Kristus bermaksud untuk membuat keselamatan tidak lebih dari mungkin? Atau adakah Dia benar-benar menyelamatkan mereka yang mati? Teologi Reformed menekankan bahawa Yesus sebenarnya menebus dosa orang-orang yang telah dipilih oleh Bapa. Dia benar-benar menghasut murka Tuhan terhadap umat-Nya dengan mengambil pertimbangan mereka kepada-Nya, benar-benar menebus mereka, dan benar-benar mendamaikan orang-orang tertentu itu kepada Tuhan. Nama yang lebih baik untuk penebusan "terhad" adalah penebusan "khusus" atau "spesifik".

Saya bermaksud Rahmat Tidak Tertahankan. Meninggalkan diri kita sendiri, kita menolak rahmat Tuhan. Tetapi ketika Tuhan bekerja di dalam hati kita, menghidupkan kembali kita dan menciptakan kehendak yang diperbaharui di dalam, maka apa yang tidak diinginkan sebelumnya menjadi sangat diinginkan, dan kita berlari kepada Yesus seperti sebelumnya kita lari dari-Nya. Orang-orang berdosa yang jatuh menentang rahmat Tuhan, tetapi anugerah-Nya yang semula dapat berlaku. Ia mengatasi dosa dan mencapai tujuan Tuhan.

P bermaksud Ketekunan Orang Suci. Nama yang lebih baik mungkin "ketekunan Tuhan dengan orang-orang kudus," tetapi kedua-dua idea itu sebenarnya terlibat. Tuhan bertekun dengan kita, menjauhkan kita dari jatuh, seperti yang akan kita lakukan sekiranya Dia tidak bersama kita. Tetapi kerana Dia gigih kita juga bertahan. Sebenarnya, kegigihan adalah bukti pilihan raya. Kita bertahan kerana Tuhan melindungi kita dari kejatuhan penuh dan terakhir dariNya.

Ini TULIP doktrin adalah doktrin yang dipegang oleh Reformed Singles and Singles yang mempercayai TULIP adalah yang tunggal Sovereign Grace Singles dibuat secara eksklusif untuk.

Tiada gambaran foto tersedia.

Laporan Baru

Tutup